استخدامات القائم بالاتصال فى الإعلام التربوى لمواقع التواصل الاجتماعى والاشباعات المتحققة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعلام المساعد بکلية التربية النوعية – جامعة کفرالشيخ

المستخلص

يُعد القائم بالاتصال عنصراً فعالاً ومؤثراً فى العملية الاتصالية,حيث لا تقل أهميته عن العناصر الأخرى فى العملية الاتصالية کالرسالة والوسيلة لتحقيق التأثير المطلوب,فالقائم بالاتصال فى الإعلام التربوى هو من يقوم بالتخطيط والإعداد والتنفيذ للصحافة والإذاعة المدرسية والمسرح المدرسى.وفى ظل الثورة الاتصالية الجديدة التى يشهدها العال، أصبحت شبکة الإنترنت ظاهرة واسعة الانتشار، ووسيلة اتصال وإعلام جديدة ومؤثرة, تتميز بالسرعة الفائقة والضخامة المتناهية،وتعم کل جوانب الحياة،وتوسع القدرات العقلية على التفکير،بل إنها تربط سکان العالم بعضهم البعض.
ولتطوير نشاط الإعلام التربوى فى المؤسسات التعليمية ضرورة الاستفادة من التقنيات والوسائل التى أفرزتها ثورة الاتصالات والمعلومات مثل الإنترنت وغير ذلک من الوسائل الحديثة والبعد عن الطرق التقليدية فى ممارسة النشاط والتى لم تعد تتناسب مع مقتضيات العصر الحديث الذى نعيشه. ومن المهم أيضا إدراک أن نتعامل اليوم مع نشاط الإعلام التربوى بطريقة تختلف عن الماضى الأمر الذى يتطلب تنمية بشرية قادرة على إنتاج واستهلاک المعرفة، ففى الوقت الراهن تقوم مراکز مصادر التعلم العالمية بتوفير المعلومات لطالبيها فى جميع مجالات المعرفة عن طريق وسائل وأدوات متطورة تعمل بکفاءة وفعالية.
أهداف البحث: التعرف على استخدامات القائم بالاتصال فى الإعلام التربوى لمواقع التواصل الاجتماعى والاشباعات  المتحققة. وانقسم البحث إلى الإطار النظرى وشمل: الدراسات السابقة , العوامل المؤثرة على القائم بالاتصال, نظرية الاستخدامات والاشباعات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*  أستاذ الإعلام المساعد بکلية التربية النوعية – جامعة کفرالشيخ
  ثم الإطار الميدانى (التطبيقى) ويشمل: منهج وعينة البحث: اتبعت الباحثة منهج المسح وذلک من خلال المسح بالعينة لعدد من أخصائى الإعلام التربوى من خلال عينة عمدية قوامها 150 أخصائى وأخصائية ممن تتراوح أعمارهم من 25-50 سنة والمقيمين بمحافظتى کفرالشيخ والغربية.أدوات البحث: اعتمدت الباحثة على الاستبيان کأداة لجمع البيانات والمعلومات. وبعد ذلک تم تحليل نتائج الاستبيان ومناقشته. وتم التوصل لبعض النتائج من أهمها:-
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى مدى استخدام القائم بالاتصال فى الإعلام التربوى لمواقع التواصل الاجتماعى,حيث کانت قيمة کا2=158.480وهى دالة عند مستوى دلالة 0.001.
2- کلما ازداد مستوى استخدام القائم بالاتصال فى الإعلام التربوى لمواقع التواصل الاجتماعى ، کلما أدى ذلک لزيادة الاشباع المتحقق من هذه المواقع.
 
Uses of the contact person in the educational media of social media sites and achieved satisfaction
" A field study "
Prepared by
Dr. Soad Mohamed Mohamed Elmasry
Assistant Professor, Faculty of Specific Education, Kafrelsheikh University
Abstract of study
An introduction:
Communicator is an effective and influential part of the communication process, as it is just as important as the other elements of the communicative process, such as the message and the means to achieve the desired effect. Communication in the educational media is what plans and prepares and implements the press, school radio and school theater. In light of the new communications revolution in the world, the Internet has become a widespread phenomenon, a new and influential means of communication and communication. Features super fastness and greatness. It covers all aspects of life. It expands your mental abilities to think, and connects the people of the world to each other.
   In order to develop the activity of educational media in educational institutions, it is necessary to take advantage of the technologies and means produced by the communications and information revolution, such as the Internet and other modern means, away from the traditional ways of practicing activity, which no longer fit the requirements of the modern era in which we live. It is also important to recognize that today we are dealing with educational media activity in a different way from the past, which requires human development capable of producing and consuming knowledge. At present, the LRCs provide information to their students in all areas of knowledge through efficient and effective means and tools.
Research objectives: To identify the uses of the communicator in the educational media for the social networking sites and the innovations achieved. The research was divided into the theoretical framework and included: previous studies, factors affecting the communicator, the theory of uses and radiations
The researcher applied the survey methodology through a sample survey of a number of educational media specialists through a sample of 150 specialists and specialists aged 25-50 years and residents of Kafr El-Sheikh and Gharbeya governorates. Research tools: The researcher adopted the questionnaire as a tool for collecting data and information. The results of the questionnaire were then analyzed and discussed. Some of the results were achieved, the most important of which are:
1- There were statistically significant differences in the extent of use of the communicator in the educational media for social communication sites, where the value of Ka 2 = 158.480, a function at the level of significance 0.001.
2. The greater the level of use of the contact person in the educational media for the social networking sites, the greater the satisfaction achieved by these sites.
key words:
1- Contact person      2- Educational media              3- Social Media
 

الكلمات الرئيسية