العلاقة بين دراسة المقررات الإعلامية ومستوى اکتساب طلاب الإعلام للجدارات الوظيفية للقائم بالاتصال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الإنتاج الإذاعي والتليفزيوني بالأکاديمية الدولية للهندسة وعلوم الإعلام

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين دراسة المقررات الإعلامية ومستوى اکتساب طلاب کليات الإعلام للجدارات الوظيفية للقائم بالاتصال لاستنباط التأثير الذى قد ينتج عنها ، ولتحقيق أهداف الدراسة صممت استمارة استقصاء ووزعت علي 250 مفردة من الطلاب بالکليات والمعاهد الإعلامية بالجامعات المصرية الخاصة ، وتم استرجاعها بالکامل صالحة للتحليل والدراسة ، حيث تم تحليل البيانات وصفياً باستخدام برنامج SPSS للتحليل الإحصائي ، وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية بين دراسة المقررات الإعلامية ومستوى اکتساب طلاب الإعلام للجدارات الوظيفية للقائم بالاتصال بأبعادها الأربعة: الجدارات التأسيسية، السلوکية ، المهنية، القيادية للقائم بالاتصال.
 
Abstract:                                                                                                                                                                               
This study aims to know the relationship between studying media courses and the level of media college students ’acquisition of the functional competencies of the communicator to derive the impact that may result from it, and to achieve the objectives of the study, a survey form was designed and distributed to 250 individual students in the media colleges and institutes in private Egyptian universities, and it was retrieved completely suitable for analysis And the study, in which the data were analyzed descriptively using the SPSS program for statistical analysis, and the study concluded that there is a correlation between the study of media courses and the level of media students' acquisition of the functional competencies of the communicator in its four dimensions: foundational competencies, behavioral, professional, and leadership of the communicator.
Keywords: informational courses, job competencies, contact person.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

الكلمات الرئيسية