تستهدف الدراسة التعرف على أهم طُرق وأشکال العرض والتقديم للتسويق الالکتروني التجاري والخدمي المُتنوعة المُقدمة من خلال بعض صناع المُحتوى Content Creators عبر موقع اليوتيوب، والتعرف على أهم عناصر جذب الانتباه في عملية التسويق الالکتروني سواء للسلع أو للخدمات المختلفة، واعتمدت الدراسة في جمع البيانات على صحيفة تحليل المضمون بالإعلان (وحدة التحليل) لأکبر القنوات الالکترونية من حيث عدد الاشتراکات لأشهر صناع المحتوى في مصر الذين يقومون بشکل مستمر بالتقديم والتسويق والإعلان عن سلع أو خدمات عبر قنواتهم لمتابعيهم، المرتبطة بالأهداف والتساؤلات المطروحة للدراسة لوصف المحتوى الظاهر والمضمون الصريح للمادة الإعلامية من حيث الشکل والمضمون حيث تم تحديد فئات تحليل المضمون شکلاً وموضوعاً، بواقع 5 حلقات لکل قناة بإجمالي 30 حلقة. وأظهرت النتائج حصول فئة "من 10 دقائق إلى 15 دقيقة" على المرکز الأول من حيث متوسط المدة الزمنية للحلقة بالدقائق بنسبة 63.3% من إجمالي عدد حلقات العينة، وکانت أغلب عينة الدراسة من فئة "سلعة" من حيث "نوع التسويق الالکتروني" بنسبة إجمالية 90%، وحازت فئة "أجهزة الکترونية" من حيث "نوع السلعة" المقدمة بنسبة إجمالية 70% متمثلة في هواتف محمولة وسماعات أذن الکترونية وقفل الکتروني للحقائب غيرها من الإکسسوارات والأجهزة الالکترونية المتطورة، وحصلت فئة "الاستمالات العقلية والعاطفية" على المرکز الأول بإجمالي 18 حلقة من أصل 30 حلقة عينة الدراسة التحليلية، وحصلت فئة "السمات والمواصفات" على المرکز الأول من حيث "الاستمالات العقلية" المستخدمة بعدد تکرارات 29 حلقة. Abstract: The study aims to identify the most important methods and forms of presentation and presentation of the various commercial and service electronic marketing provided by some of the content creators on YouTube, and to identify the most important elements of attracting attention in the e-marketing process, whether for goods or for various services, The study relied on collecting data on the content analysis by advertising (analysis unit) for the largest electronic channels in terms of the number of subscriptions for the most famous content makers in Egypt who continuously present, market and advertise goods or services through their channels for their followers, related to the objectives and questions raised for the study to describe the apparent and content The explicit form of the media material in terms of form and content, as the content analysis categories have been defined in form and subject, with 5 episodes per channel, with a total of 30 episodes. The results showed that the "from 10 minutes to 15 minutes" category won the first place in terms of the average duration of the episode in minutes by 63.3% of the total number of sample episodes, and most of the study sample was from the "commodity" category in terms of "type of electronic marketing" with a total percentage of 90 The category "electronic devices" in terms of "type of good" presented by a total of 70% represented in mobile phones, electronic earphones, electronic lock for bags, other accessories and advanced electronic devices, and the category "mental and emotional appeals" won first place with a total of 18 episodes of Out of 30 episodes of the sample of the analytical study, the category "traits and characteristics" won the first place in terms of "mental appeals" used by the number of occurrences of 29 episodes.
البرجي, هشام. (2021). التسويق الالکتروني للسلع والخدمات لدى صُناع الُمحتوى عبر موقع اليوتيوب YouTube. المجلة العلمية لبحوث الإذاعة والتلفزيون, 2021(22), 271-313. doi: 10.21608/ejsrt.2021.201642
MLA
هشام البرجي. "التسويق الالکتروني للسلع والخدمات لدى صُناع الُمحتوى عبر موقع اليوتيوب YouTube", المجلة العلمية لبحوث الإذاعة والتلفزيون, 2021, 22, 2021, 271-313. doi: 10.21608/ejsrt.2021.201642
HARVARD
البرجي, هشام. (2021). 'التسويق الالکتروني للسلع والخدمات لدى صُناع الُمحتوى عبر موقع اليوتيوب YouTube', المجلة العلمية لبحوث الإذاعة والتلفزيون, 2021(22), pp. 271-313. doi: 10.21608/ejsrt.2021.201642
VANCOUVER
البرجي, هشام. التسويق الالکتروني للسلع والخدمات لدى صُناع الُمحتوى عبر موقع اليوتيوب YouTube. المجلة العلمية لبحوث الإذاعة والتلفزيون, 2021; 2021(22): 271-313. doi: 10.21608/ejsrt.2021.201642