اتجاهات الشباب الجامعي نحو معالجة مواقع التواصل الاجتماعي لقضية الإساءة للرسول صلى الله عليه وسلم وعلاقتها بقراراتهم نحوها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون- کلية الإعلام – جامعة المنوفية

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال هذه الدراسة تحقيق العديد من الأهداف ولکن يأتي على رأس هذه الأهداف التعرف على اتجاهات الشباب الجامعي نحو معالجة مواقع التواصل الاجتماعي لقضية الإساءة للرسول صلي الله عليه وسلم وعلاقتها بقراراتهم نحوها، کما سعت الدراسة إلى معرفة أهم الأساليب التي يتابع من خلالها العينة قضية الإساءة للرسول صلى الله عليه وسلم، اعتمدت الدراسة في تحقيق أهدافها وتساؤلاتها على المنهج الوصفي الميداني وذلک من خلال استخدام الاستبانة، بعد عرضها على مجموعة من المحکمين للتحقق من صدقها الظاهري، وطبقت الأداة عن طريق الإنترنت على عينة قوامها(300) مفردة من الذکور والإناث من الشباب الجامعي، وتوصّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها:
-          أن النسب المئوية لتقييم المبحوثين للمعالجة المستخدمة في عرض قضية الإساءة للرسول صلي الله عليه وسلم تراوحت ما بين (88.9: 79.2%)؛ حيث جاءت عبارة (تستخدم العناوين والمانشتات العريضة  في عرض القضية) في الترتيب الأول، بينما جاءت عبارة (تستخدم الرسوم الساخرة من فرنسا ورئيسها) في الترتيب الأخير، ويؤکد ذلک على اهتمام مواقع وشبکات التواصل الاجتماعي بفئات الشکل في عرض قضية الإساءة للرسول صلى الله عليه وسلم حيث أهتمت بالعناوين العريضة والمانشتات العريضة لعرض ومعالجة القضية مما يوحي بأهمية وخطورة القضية کما يدل على اهتمام الوسيلة بالقضية وبطريقة إبرازها للجمهور مما يعکس حجم وأهمية القضية بالنسبة للوسيلة وبالنسبة للجمهور.
-          أن أسباب متابعة عينة الدراسة لقضية الإساءة إلي رسول الله صلى الله عليه وسلم عبر مواقع التواصل الاجتماعي تمثلت في (التعرف على أهم القرارات التي تتخذها الدول للتصدي لهذه القضية) في الترتيب الأول بنسبة 67.3%، ثم (الوقوف على أبرز الإجراءات التي تم اتخاذها لحل هذه الأزمة) في الترتيب الثاني بنسبة 61.3%، فيما جاءت (لمتابعة الأخبار العالمية والمحلية الخاصة بموضوع الإساءة) في الترتيب الأخير بنسبة 40.7%.
-          أن نسبة 94.3% يرون أن لشبکات التواصل الاجتماعي دورًا في مقاطعة عينة الدراسة للمنتجات الفرنسية، بينما نسبة 5.7% يرون أنه لا يوجد لها دور، وبالتالى يمکن القول بأن مواقع التواصل الاجتماعي وشبکات التواصل الاجتماعي لها دور في صنع القرار وتدعيم أو تغيير بعض الاتجاهات وهذا ما أکدت بعض الدراسات منها دراسة (وسام طايل، 2013) إن وسائل التواصل الاجتماعي عملت على إثارت اهتمام الجمهور بقضايا معينة وتوجيهه نحو سلوکيات معينة بزيادة المعلومات المرسلة عن موضوع معين للتأثير في قطاعات الجمهور العريض ومن ثم التأثير في القرارات التى يتخذها الجمهور تجاه قضية معينة أو موضوع معين.
الکلمات المفتاحية: (اتجاهات- مواقع التواصل الاجتماعي- الإساءة للرسول صلى الله عليه وسلم)
Study summary in English:
The researcher aimed through this study to achieve many goals, but comes on top of these goals to identify the trends of university youth towards addressing social networking sites to the issue of insulting the Messenger, may God bless him and grant him peace, and its relationship to their decisions towards it. Insulting the Messenger, may God bless him and grant him peace. University youth, and the study reached a number of results, the most important of which are:
- The percentages of respondents’ evaluation of the treatment used in presenting the issue of insulting the Messenger, may God bless him and grant him peace, ranged between (88.9: 79.2%); Where the phrase (using headlines and broad posts in presenting the case) came in the first place, while the phrase (it used satirical cartoons from France and its president) came in the last order, and this confirms the interest of social networking sites and networks in the categories of form in presenting the issue of insulting the Messenger, may God bless him and grant him peace. Where she was interested in headlines and broad posts to present and address the issue, which suggests the importance and seriousness of the issue as it indicates the medium's interest in the issue and the way it is presented to the public, which reflects the size and importance of the issue for the medium and for the public.
-  The reasons for the follow-up of the study sample to the issue of insulting the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, through social networking sites was represented in (identifying the most important decisions taken by countries to address this issue) in the first place with a percentage of 67.3%, then (to identify the most important measures that were taken to solve this issue). This crisis) came in second place with a rate of 61.3%, while it came (to follow up on international and local news on the subject of abuse) in the last rank with a rate of 40.7%.
-  94.3% believe that social networks have a role in boycotting the study sample of French products, while 5.7% believe that they have no role, and therefore it can be said that social networking sites and social networks have a role in decision-making and support or change some trends and this What some studies have confirmed, including a study (Wissam Tayel, 2013) that social media has aroused the public’s interest in certain issues and directed it towards certain behaviors by increasing the information sent on a particular subject to influence the broad public sectors and then influence the decisions taken by the public towards a particular issue or specific subject.
Keywords: (Trends - social networking sites - offending the Messenger, may God bless him and grant him peace)
 
 
 
*   Lecturer, Radio and Television Department, Faculty of Mass Communication, Menoufia University

الكلمات الرئيسية