إتجاهات محکمى مسابقات الإذاعة المدرسية فى الإدارات التعليمية بمحافظة المنوفية نحو معايير تقييمها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإذاعة والتليفزيون بکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

   يهدف البحث الحالى الى التعرف على إتجاهات محکمى الإذاعة المدرسية فى الإدارات التعليمية بمحافظة المنوفية نحو معايير تقييمها وذلک من خلال تصور مقترح قامت الباحثة بوضعة من خلال التعرف على المشکلات التى تواجة المحکمين فى تقييم الإذاعة المدرسية أثناء المسابقات , والکشف عن آراء المحکمين فى التصور المقترح، حيث ينتمى هذا البحث إلى البحوث الوصفية مستخدماً منهج المسح بالعينة، و قامت الباحثة بعمل دراسة استطلاعية تحليلية لعينة من الإذاعات المدرسية المقدمة خلال المسابقات المقامة بين الإدارات التعليمية المختلفة فى محافظة المنوفية, وقد أسفرت نتائج الدراسة الاستطلاعية على أنه لا يوجد معايير تقييم واضحة للإذاعة المدرسية حيث يتم تقييمها من خلال الأعتماد على محتويات وفقرات الإذاعة فقط وقامت الباحثة بالربط بين عينة التحليل والاستمارة الخاصة بتقييم الإذاعة المدرسية خلال المسابقات وبناءً عليه تم وضع التصور المقترح، حيث قامت الباحثة بعرض هذا التصور على عينة من محکمى الإذاعة المدرسية بلغ عددها ( 50 ) محکم بخمس إدارات تعليمية مختلفة بمحافظة المنوفية وهى: (إدارة منوف ـــــ إدارة شبين ـــــ إدارة الشهداء ـــــ إدارة أشمون- إدارة الباجور )والتعرف على آرائهم نحو هذا التصور من خلال تطبيق مقياس اتجاهات محکمى الإذاعة المدرسية نحو تطبيق التصور المقترح، وتوصلت الدراسة إلى وجود عدد من المشکلات التى تواجة محکمى الإذاعة المدرسية خلال تقييم مسابقات الإذاعة المدرسية تمثلت فى إقتصار تقييم الإذاعة المدرسية على معيار المحتوى المقدم دون معيارى التخطيط والتنفيذ،بالإضافة إلى افتقار الإذاعة المدرسية إلى استخدام عناصر الجذب والتشويق ،وإهمال عناصر الموسيقى والمؤثرات الصوتية، کما أثبتت الدراسة وجود إتجاه إيجابى قوى نحو التصور المقترح لمعايير تقييم الإذاعة المدرسية أثناء المسابقات.
 
Attitudes of the arbitrators of school broadcast competitions in the educational departments in Menoufia governorate towards the criteria for their evaluation (proposed scenario)
The current research aims to identify the directions of school broadcast arbitrators in educational departments in Menoufia governorate towards the criteria for their evaluation, through the conceptualization of a proposal the researcher developed a position by identifying the problems faced by arbitrators in evaluating school broadcasts during competitions, and revealing the opinions of arbitrators in the proposed perception, where This research belongs to descriptive research using the sample survey method, and the researcher conducted an analytical exploratory study of a sample of school broadcasts presented during the competitions held between the various educational departments in Menoufia Governorate, and the results of the Durr The survey found that there are no clear evaluation criteria for school broadcasts, as they are evaluated by relying on the contents and paragraphs of the broadcast only. The researcher has linked the sample of the analysis and the form for the evaluation of school broadcasts during the competitions. Accordingly, the proposed concept was developed, where the researcher presented this visualization to a sample Of the school broadcast arbitrators numbered (50) arbitrators in five different educational departments in Menoufia governorate: (Menouf administration - Shebin administration - the martyrs administration - Ashmoun administration - Bagour administration) and getting to know their views towards this perception through the application of a measure of attitudes of Mah The school broadcasting is towards the application of the proposed perception, and the study found that there are a number of problems facing the school broadcast arbitrators during the evaluation of school broadcast competitions, which consisted in limiting the evaluation of school broadcasting to the content standard provided without the standards of planning and implementation, in addition to the lack of school broadcasting to use the elements of attraction and excitement , And neglecting elements of music and sound effects, as the study demonstrated a positive positive trend towards the proposed perception of the criteria for evaluating school broadcasts during competitions.

الكلمات الرئيسية